Méliès i jego oniryczna fabryka snów

Narodziny iluzji

Méliès nazywany magiem i czarodziejem kina był francuskim iluzjonistą o wielkiej wyobraźni, który w 1896 roku zaczął produkować pierwsze ze swoich kultowych już filmów. Kinematograf zafascynował artystę, który zakupił go, by stał się atrakcją jego autorskiego teatru. Szybko odkrył, iż  w filmie może pokazać triki niemożliwe do wykonania na scenie. Sztuczki magiczne przeniósł z desek teatru sztuki iluzji na filmowy ekran, Méliès był bowiem prestidigitatorem, cyrkowym magikiem, który dzięki swojej zręczności umiał sprawić, by przedmiot na scenie zniknął.

Georges Méliès i zraniony księżyc.
Mistrz malujący ikoniczny księżyc o ludzkiej twarzy. Zawsze elegancki i zamknięty we własnym świecie. ŹRÓDŁO

Kultowa do dzisiaj Podróż na Księżyc to jedno z najbardziej rozpoznawalnych filmów kina niemego na świecie. Artysta sam stworzył całą koncepcję, zaprojektował scenerię i niesamowite kostiumy. Ręcznie barwił taśmę filmową, by widzom nie zabrakło na ekranie kolorów.

Słynny kadr z dwunastominutowego filmu Méliès'a.
Słynny kadr z dwunastominutowego filmu Mélièsa przedstawiający „zraniony” księżyc. ŹRÓDŁO

Najciekawsze triki

Pomysł, by pokazać za pomocą kinematografu triki magiczne pojawił się u Mélièsa przypadkowo. Podczas użycia aparat zablokował się, co nieoczekiwanie dało efekt pewnej iluzji. Jak ujął to sam filmowiec:

 Jedna minuta była konieczna, żeby aparat odblokować i sprawić, by klisza na powrót przesuwać się zaczęła. W tej minucie przechodnie, omnibusy
i pojazdy przesunęły się na inne miejsce. Kiedy potem wyświetlałem taśmę, to w miejscu, gdzie nastąpiło zatrzymanie się aparatu zobaczyłem nagle, jak omnibus Madeleine-Bastille zamienił się w karawan,
a mężczyźni zmienili się w kobiety. Trik
z zatrzymaniem albo tak zwany trik z substytucją był wynaleziony. W dwa dni później robiłem już pierwsze metamorfozy mężczyzn na kobiety i pierwsze nagłe zniknięcia, które z tak wielkim powodzeniem się zaraz spotkały.

(Kino nieme. Historia kina. Tom I.)

Méliès potrafił nawet pokazać zatopienie parowca, tak aby widz miał wrażenie, że znajduje się wraz z kamerą na dnie oceanu. Trik polegał jednak na tym, iż obraz znajdował się na płaskim akwarium, które stworzyło iluzję scenerii morskiej.

syrena
Kadr z krótkometrażowego filmu fantasy „Syrena” z 1904 roku. Scenografia i kostiumy zachwycają, to stały element w filmach Mélièsa. ŹRÓDŁO

Méliès – Ikona popkultury

Georges Méliès – pionier kina fabularnego oraz mistrz iluzji uważany jest za geniusza, który zrobił wiele dla historii kina. Jednak jak to z geniuszami często bywa, doceniani są dopiero po śmierci, tak też było w tym wypadku. Mimo ogromnego optymizmu i krótkotrwałego szaleństwa jego dziełami, sukcesy odnosił tylko przez kilka lat. Przełom 1908/1909 okazał się dla niego załamaniem finansowym, zmuszony został do sprzedaży rolek filmowych. W 1912 powstał ostatni jego film, a zmarł zapomniany przez kino w 1938 roku. Biografią artysty zainspirował się sam Martin Scorsese, który w swoim filmie Hugoi jego wynalazek (2011) umieścił jego postać, gdy ten odchodził w zapomnienie. W Georgesa wcielił się Ben Kingsley, który wzruszająco nakreślił losy zapomnianego artysty, sprzedającego na paryskim dworcu ręcznie robione zabawki. Film zdobył 5 Oscarów, a co najważniejsze przypomniał historię „maga kina”, niepowtarzalnego Georgesa Mélièsa.

W samego Melièsa wcielił się Ben Kingsley
W samego Melièsa wcielił się Ben Kingsley, który przedstawił losy „czarodzieja kina” już po okresie jego filmowej świetności. Obok niego tytułowy bohater filmu – Hugo (Asa Butterfield). ŹRÓDŁO
 Méliès i jego oniryczna fabryka snów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *