Vertigo w wydaniu Alfreda Hitchcocka

Kim Novak oraz Alfred Hitchcock
Alfred Hitchcock oraz Kim Novak na planie „Vertigo”. Film współcześnie uznawany za arcydzieło, początkowo nie został optymistycznie przyjęty przed widzów. ŹRÓDŁO

Alfred Hitchcock (1899 – 1980) mimo upływu dekad, nadal nazywany jest mistrzem suspensu. Jego psychologiczne dreszczowce stały się wzorem prowadzenia narracji pełnej grozy i tajemnicy. Dzisiaj uwagę poświęcę kultowemu dziełu Zawrót głowy z 1958 roku.

Kilka słów o Vertigo

Vertigo to zawroty głowy, które wywołują u pacjenta wrażenie ruchu wirowego. Zazwyczaj wiążą się z objawami zaburzenia równowagi i mogą zwiastować wiele różnych chorób. Z tym problemem zmaga się główny bohater filmu – „Scottie”, były detektyw policyjny, który porzucił zawód na rzecz traumatycznego wydarzenia. W wyniku niebezpiecznego pościgu na dachach San Francisco jeden z policjantów spada w przepaść. Scottiemu nie udaje się uratować policjanta, a z powodu paraliżującego lęku przed wysokością postanawia odejść z pracy. Wyrzuty sumienia prześladowały protagonistę przez długi czas,
a natarczywa myśl powracającego wspomnienia zmusiła go do rozpoczęcia nowego rozdziału w życiu. Wszystko jednak zmieni się gdy dawny znajomy Johna poprosi go o pomoc w śledzeniu własnej żony.

Detektyw John Fergusson, czyli "Scottie" w obliczu swojego największego lęku – Vertigo.
Detektyw John Fergusson, czyli „Scottie” w obliczu swojego największego lęku – Vertigo. ŹRÓDŁO

Jego inspiracją jest szaleństwo

Hitchcock tworzy na ekranie niesamowitą grę pozorów, która zapętla bohaterów w własne kłamstwa i tajemnice. Johna ogarnia obsesja na punkcie Madeleine, kobiety niejednoznacznej i niebezpiecznej. Slavoj Žižek w swoim wideoeseju pt.:  Z-boczona historia kina (2006) określa ją jako femme fatale, która opanowuje wnętrza bohatera, niczym śmierć. Žižek celnie zauważa, iż urzekająca uroda kobiety bardzo często stanowi swoistą zasłonę skrywającą koszmar i tajemnicę. Podobnie jest i w tym przypadku. Kim Novak, która wcieliła się w rolę Madeleine mistrzowsko odegrała charakter dwóch różnych postaci, eleganckiej i „nawiedzonej” Pani Elster, jak i słodkiej swojskiej dziewczyny Judy. Potencjał aktorski nie został jednak w pełni wykorzystany, gdyż Kim nigdy nie zrobiła spektakularnej kariery, a filmy, które jej proponowano nie zdobyły uznania.

Kim Novak jako Madeline
Kim Novak jako ikona kobiecości, Madeleine Elster o tajemniczym i zmysłowym spojrzeniu femme fatale. ŹRÓDŁO
Kim Novak jako Judy
Kim Novak udowodniła swój kunszt aktorski grając jednocześnie prostą dziewczynę z Kansas – rudowłosą Judy Barton. ŹRÓDŁO

Zawrotne ujęcie

Dziełu zawdzięczamy również specyficzny sposób filmowania tzw. Vertigo shot/ Hitchcock zoom, bądź inaczej nazywany Dolly zoom. Osiągany jest on przy jednoczesnym przybliżaniu obrazu (zoomie) oraz oddaleniu kamery od filmowanego obiektu. Ta gwałtowna zmiana ogniskowej kamery, jak i odległości powoduje zmianę perspektywy tła, bez optycznej zmiany perspektywy pierwszego planu. W kilku słowach efekt ten powoduje prawdziwe Vertigo, które widziane oczami Scottiego doświadczamy jednocześnie i my, widzowie siedzący przed ekranem.

Omówiony efekt zobaczycie w filmie poniżej:

 Vertigo w wydaniu Alfreda Hitchcocka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *